До 2023 року Києво-Печерська лавра була під впливом Московського патріархату. Служби — російською, а серед паломників — прихильники «русского мира». Але з початком змін у святині змінилися й віряни.
Про це в інтерв’ю для РБК-Україна розповів Генеральний директор «Національного заповідника «Києво-Печерська лавра» Максим Остапенко.
Як змінились віряни у Лаврі після «вигнання» МП
Ще нещодавно тут панували зовсім інші обличчя. Темний одяг, напружені погляди, атмосфера, що буквально тиснула. Так згадує минуле Києво-Печерської лаври Максим Остапенко.
«Багато людей, які приходили на служби під егідою Московського патріархату, особливо до 2014 року, були просякнуті злобною російською пропагандою, була велика кількість туристів з Білорусі, Росії. Ці люди відверто знущалися з усього українського, і це була частина офіційної російської пропаганди ще з середини 2000-х», — говорить очільник Заповідника.
Зараз категорія вірян у Лаврі змінилась, особливо контрасти відчутні на великі свята, коли у храм проходять люди у вишиванках.
«Величезна кількість людей приходять з дітьми, в національному одязі, з позитивною енергією. Лунають українська мова і спів. Звісно, є і російська. Але люди між собою спілкуються вільно. Це відчуття свободи та одночасно дотичності до духовного не через примус, а через усвідомлення того, що ти продовжуєш українську духовну традицію», — говорить експерт.
За його словами, кількість вірян у Лаврі збільшується з кожним місяцем. В людей зростає цікавість до української святині.
«Люди починають повертатися саме сюди за українськими наративами, українською історією, українською духовністю», — каже Остапенко.
Генеральний директор «Національного заповідника «Києво-Печерська лавра» Максим Остапенко (фото: РБК-Україна/Віталій Носач)
300 років церковної окупації
Києво-Печерська лавра 300 років була під порядкуванням Московського патріархату. Її повернули українській церкві лише на початку 2023 року. Тоді ж на Різдво вперше богослужіння в Успенському соборі відбулося українською мовою.
«Ми маємо пам’ятати, що духовна окупація Лаври була здійснена не тільки Московським патріархатом. Фактично цей процес був запущений за наказом Петра І, після Мазепи. І з кожним роком ця окупація посилювалася, запроваджувалися нові наративи і поступово Лавру перетворювали на рупор імперського впливу», — додає Остапенко.
Читайте також про те, що досі триває розгляд судової справи щодо остаточного «вигнання» МП із Києво-Печерської лаври. Чи може московська церква знову повернутись в українську святиню, ми розповідали у попередньому матеріалі.
Раніше ми писали про те, як МП готував Києво-Печерську лавру стати резиденцією патріарха Кирила.
Термінові та важливі повідомлення про війну Росії проти України читайте на каналі РБК-Україна в Telegram.