Час від часу водії чують від колег неприємні історії про заправку поганим бензином. Що це означає насправді і чим таке пальне загрожує?
Про шкоду машині від неякісного бензину і як її уникнути, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Певно, не треба особливо пояснювати, що відрізнити «поганий» бензин від «хорошого» неозброєним оком неможливо (до речі, дизпального це теж стосується). Особливо, коли критерії оцінки чітко не визначені. Журналісти РБК-Україна Авто готові поділитись секретами якісного та неякісного бензину.
Але перш за все скажемо, що на дійсно неякісне пальне в Україні в наші дні можна натрапити хіба що десь на дрібній невиразній АЗС у віддаленій глибинці. Або при заправці з каністри, коли походження ані самої каністри, ані її вмісту достеменно невідомі.
Чому бензин поганий
Є кілька характеристик, які роблять бензин неправильним і через які він завдаватиме шкоди автомобілю.
Не той стандарт Євро. Певно, в наш нас найпоширеніша вада бензину – це його невідповідність вимогам діючого в крані стандарту Євро-5. Для автомобілів, які виконують екологічно норми цього класу, це означає, що в пальному буде надмірна кількість сірки та ароматичних вуглеводнів.
І в такий спосіб, машина буде викидати в атмосферу надто токсичні вихлопні гази, а в неї самої будуть достроково виходить з ладу нейтралізатори відпрацьованих газів. А якщо сірки буде ну дуже багато (не 0,05 мг/кг, а 500 мк/кг), то в моторах всіх екостандартів прискорюється корозійний знос деталей (один з основних видів зносу) та швидко старішає моторна олива.
Зі іншого боку, передозована ароматика буде сприяти накопиченню нагару на клапанах і у камерах згорання двигуна, що негарно для теплообміну та ресурсу мотора – він швидше зноситься і потребувати капітального ремонту. Який іноді може виявитись просто недоцільним.
Надто злі присадки. Для регулювання октанового числа (ОЧ) бензину його виробники можуть використовувати октанопідвищувальні присадки. Які можуть бути нормальними, цілком законними, а можуть бути настільки дешевими, що разом з підвищенням ОЧ будуть потроху вбивати двигун. А іноді і не потроху.
Неадекватні присадки у бензині уповільнюють процес згорання паливної суміші, а це рано чи пізно призводить до розплавлення поршнів та клапанів. На додачу ці дешеві антидетонаційні компоненти утворюють відкладення на деталях двигуна, які у свою чергу знижують потужність мотора та його ресурс. Тож на цьому фоні годі й казати про свічки, які вкриваються тонким червоним шаром фероценів і починають хибити. Цей наліт порушує іскроутворення, а то й виводить з ладу котушки запалювання.
Буває, що виробник нахімічив невдало і таки допустив заниження октанового числа. Відтак, через це у двигуні можлива настільки нещадна детонація, що будуть зруйновані деякі датчики, а то й деталі циліндро-поршневої групи. Останній випадок означає великий ремонт двигуна.
Просто бруд. Як на теперішні часи такі випадки мало поширені, але майте на увазі, що контрафактний бензин може бути брудним, з домішками механічних частинок. В пергу чергу йдеться про частинки іржі зі старих танків АЗС, цистерн бензовозів або каністри. Відтак, спочатку на машині достроково заб’ються фільтри паливної системи, і двигун не зможе працювати під навантаженням, а потім і взагалі почне «задихатись» без пального.
Коротко
Щоб не заправитися випадково неякісним пальним (хоч бензином, хоч дизелем), достаньо дотримуватись кількох простих правил:
Не заправляйтесь на першій ліпшій АЗС. Краще поповнювати запас пального на брендових мережевих заправках. Також не варто купувати пальне в каністрах у дрібних перекупників, бо тут можна отримати весь букет вищеназваних негараздів;
Використовуйте фільтри. Якщо таки доводиться заправлятись з каністри, використовуйте лійку з дрібним фільтром-сіткою – він затримує воду та частинки твердих засмічень;
Не заливайте сумнівний бензин у порожній бак. Бажано під час подорожей малознайомими регіонами не доводити бак до майже порожнього стану. Якщо у ньому залишатиметься близько половини якісного пального, доданий сурогат потрапить до мотора у розведеному вигляді, тобто ризик пошкодити двигун буде менший.
Нагадаємо, нещодавно РБК-Україна розповідало, чому пішохід не завжди правий.